Witamina K – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Przewlekłe zapalenie często może pozostać niewykryte nawet przez dziesiątki lat. Proces chorobowy postępuje i może trwale uszkodzić tkanki naszego ciała, prowadząc do nieodwracalnych szkód. Przewlekłe zapalenie jest źródłem wielu chorób, w tym raka, otyłości i chorób serca.

Wiedza, jak utrzymać w ryzach tę przypadłość jest nieoceniona podczas profilaktyki i ochrony własnego zdrowia. Nowe badania na temat witaminy K2 przedstawione na 13 Międzynarodowej Konferencji Diagnostyki i Żywienia w Czechach wykazały, że specyficzny rodzaj witaminy K2 (MK-7) może pomóc w zapobieganiu zapaleniom. Zanim jednak przejdziemy do szczegółów, należy zrozumieć, czym są różne formy witaminy K.

Dwa podstawowe typy witaminy K- K1 i K2

Witaminę K1 możemy znaleźć w zielonych warzywach. Przechodzi bezpośrednio do wątroby i pomaga utrzymać prawidłowe krzepnięcie krwi. Ten typ witaminy K potrzebny jest szczególnie dzieciom.

Witamina K2 jest produkowana przez bakterie. Jest obecna w dużych ilościach w jelitach, jednak jej większość zostaje wydalana. Witamina K2 wchłania się prosto do ścian naczyń, kości i tkanek innych niż wątrobowe. Witamina K2 obecna jest w sfermentowanej żywności, zwłaszcza serze.

Witamina K1i K2 może przekształcać się w organizmie, jednak K2 napotyka problemy w tym procesie, ponieważ jej przyswajanie przez organizm jest niewystarczające. Istnieje wiele różnych form witaminy K2- MK-8, MK-9 i dwie najważniejsze- MK-4 i MK-7. Działają one zupełnie inaczej.

MK-4 jest produktem syntetycznym, bardzo podobnym do witaminy K1. Organizm potrafi przekształcić witaminę K1 do postaci MK-4, jednak ma ona bardzo krótki biologiczny okres półtrwania, który wynosi około jednej godziny. Dyskwalifikuje to ten rodzaj witaminy K jako suplement diety.

MK-7 ma bardziej praktyczne zastosowania, ponieważ pozostaje w organizmie na dłużej. Jej okres półtrwania wynosi trzy dni, co oznacza, że ma większe szanse na wchłonięcie do krwi.

Witamina K2 MK-7 pomaga zapobiegać zapaleniom występującym w organizmie

Witamina K2, a szczególnie MK-7 była przedmiotem wielu badań. Uważa się, że witamina K2 MK-7 zapobiega i hamuje markery zapalne produkowane przez białe krwinki, zwane monocytami.

Ważne jest, aby uświadomić sobie, że składniki diety mogą zarówno inicjować, jak i zapobiegać zapaleniom. Na przykład, podczas gdy syntetyczne tłuszcze trans i cukry, a zwłaszcza fruktoza zwiększają stany zapalne, tak zdrowe tłuszcze, takie jak Omega-3, lub GLA są w stanie je ograniczać.

MK-7 wydaje się kolejną zdrową i naturalną substancją, które może być dodana do listy pożytecznych, przeciwzapalnych suplementów diety.

Co jeszcze potrafi witamina K2?

Korzyści zdrowotne, jakie niesie za sobą witamina K2, wypływają daleko poza krzepliwość krwi, co jest związane z obecnością witaminy K1. Witamina K2 działa również synergistycznie z wieloma innymi składnikami odżywczymi, takimi jak wapń i witamina D. Witamina K2 kieruje wapń do odpowiednich obszarów w organizmie, takich jak zęby i kości. Odgrywa również rolę w usuwaniu wapnia z obszarów, w których nie powinno go być, takich jak tętnice i tkanki miękkie.

Naukowcy poszukują również innych dowodów na działanie witaminy K2. Na przykład odkryto, że witamina K2 ma potencjał w leczeniu osteoporozy u osób z reumatoidalnym zapaleniem stawów. Inne badania wykazały, że witamina K2 służy jako mitochondrionalny elektron nośny, co pomaga utrzymać poziom adenozynotrójfosforanu (ATP). Ponadto wykazano, że podtypy witaminy K2- MK-7, MK-8, MK-9 są w szczególności powiązane ze zmniejszonym zwapnieniem naczyń.

Jakie jest najlepsze źródło witaminy K2 MK-7?

Witaminę K2 MK-7 można znaleźć w wielu różnych sfermentowanych produktach spożywczych. Nie należy jednak zakładać, że każdy sfermentowany produkt spożywczy będzie zawierał taki sam, wysoki poziom witaminy K2. Wysoki poziom witaminy K2 mają ser Gouda i Brie. Dodatkowo naukowcy odkryli, że wysoki poziom MK-7 zawarty jest w serze edamskim.

Najwięcej K2 Mk-7 zawiera natto, czyli przefermentowana soja. Jest ona bardzo popularna w krajach azjatyckich, natomiast w Polsce można ją kupić w sklepach ze zdrową żywnością i sklepach zielarskich.

Witamina K2

No votes yet.
Please wait...

← Previous post

Next post →

5 Comments

  1. kensi05

    hmmm….ciekawa ta witamina K, warto wybrać się do sklepu 🙂

    No votes yet.
    Please wait...
  2. domi34

    Słyszałam o tej witaminie, czy istnieją inne źródła witaminy ?

    No votes yet.
    Please wait...
    • Kamil Zielarskie

      Niestety, ale ta witamina jest dość rzadka. Główne jej źródła to właśnie natto i sery pleśniowe z „prawdziwego” mleka.

      No votes yet.
      Please wait...
  3. reneWJ

    Ciekawie tu piszecie 🙂

    No votes yet.
    Please wait...
  4. arletta

    Rzeczywiście wszystko co powinnam wiedzieć, Super 🙂

    No votes yet.
    Please wait...

Dodaj komentarz