NASIONA CHIA – HIT Z AMERYKI POŁUDNIOWEJ

Nasiona chia pochodzą z odmiany szałwii, która rośnie w Meksyku i Gwatemali. To roślina, która miała duże znaczenie w diecie Azteków. Szałwia chia przez wieki była uprawiana jedynie w regionach, gdzie występuje naturalnie. Jej nazwa oznacza olej lub wodę. Były one tak wartościowe, że płacono nimi podatki. Pierwszymi europejczykami, którzy mieli okazje spróbować nasion chia, byli jezuiccy misjonarze.

W Ameryce Północnej pojawiła się dopiero 29 lat temu.

Historia chia

Wayne Coates to badacz, który odkrył tę roślinę w Argentynie i od razu stał się jej obrońcą, bo zauważył, jak dużo ma właściwości zdrowotnych. Nie ma na jej temat zbyt wielu badań, co jest charakterystyczne dla różnych produktów spożywczych. Naszym zdaniem, ważniejsze są świadectwa ludzi, którzy dzięki szałwii chia zyskali więcej energii, ustabilizowali poziom glukozy i cholesterolu we krwi i pozbyli się problemów z trawieniem. Obecnie coraz częściej pojawiają się wypieki z dodatkiem chia, która jest stosowana w podobny sposób, jak sezam.

Wygląd nasion

Te małe nasionka, które mogą być białe, ciemnobrązowe lub czarne, mają doskonałe właściwości odżywcze. Zawierają takie składniki, jak wapń, mangan i fosfor, są też źródłem kwasów omega-3. Mogą być jedzone całe lub mielone, czym różnią się od lnu – jeśli zjesz niemielony len, przejdzie on niestrawiony przez jelita.

Kupując chia zwróć uwagę na to, czy w produkcie nie ma czerwonych nasionek (są niedojrzałe) lub małych, czarnych nasion, które mogą być nasionami chwastów. Nasiona chia możesz kupić w sklepach ze zdrową żywnością lub w supermarketach, a także w naszym sklepie.

Ich plusem jest to, że zawierają bardzo mało sodu (który jest zbyt częstym gościem w naszej diecie).

Gdy kupisz nasiona chia, na pewno nie będziesz miał problemu z ich przygotowaniem. Możesz dodawać je praktycznie do wszystkiego. Nasiona nie mają zbyt wyrazistego smaku i dlatego można dodawać je do różnych potraw. Nasiona chia można dodać do sałatek, posypać nimi kanapki lub zmielić i dodać do smoothie. Niektórzy ludzie dodają je nawet do lodów. Ciekawym rozwiązaniem jest kiełkowanie nasion i jedzenie ich w tej formie.

Oto 10 powodów, dla których warto uzupełniać dietę w te nasiona:

Ochrona przed cukrzycą – nasiona chia spowalniają trawienie węglowodanów, dlatego będą zmniejszały wahania poziomu glukozy we krwi. Takie działanie ma także żel, który powstaje, gdy nasiona mają kontakt z płynem. Błonnik pochodzący z nasion jest rozpuszczalny w wodzie i tworzy w niej żel.

Duża zawartość błonnika – wystarczy 28 gram chia, by dostarczyć aż 11 gram błonnika. Możesz ją dodawać do wielu potraw, dzięki czemu pozbędziesz się nie tylko uczucia głodu, ale także poprawisz swoje trawienie.

Wspomaganie mózgu – kwasy Omega-3 w nasionach chia mają korzystny wpływ na zdrowie mózgu. Według niektórych badaczy, są one bardziej wartościowe, niż siemię lniane, bo kwasy łatwiej przenikają do tkanek.

Mocne zęby i kości – Porcja nasion chia zawiera aż 18% rekomendowanego dziennego spożycia wapnia, dlatego pozwala na wzmocnienie kości, zapobiega osteoporozie i wspomaga zęby.

Duża zawartość manganu – mangan nie jest zbyt znanym składnikiem pokarmowym, ale jest niezbędny dla zachowania zdrowia. Ma korzystne działanie na nasze kości i jest antyutleniaczem. Jedna porcja nasion chia (28 gram) to 30% dziennego zapotrzebowania dorosłej osoby na mangan.

Duża ilość fosforu – porcja nasion chia dostarczy Ci także 27 gram dziennej ilości fosforu, który jest kluczowy dla zdrowia kości i zębów. Fosfor jest używany w czasie tworzenia białek, co jest konieczne, by regenerować tkanki. Skorzystają z niego przede wszystkim osoby, które trenują na siłowni i potrzebują szybkiej regeneracji mięśni.

Nasiona chia dostarczają dużą ilość białek, co jest bardzo ważne na przykład dla wegetarian. Podobnie, jak wszystkie inne surowce roślinne, nie zawiera cholesterolu. Porcja nasion dostarcza 4.4 grama białek, czyli 1/10 dziennego zapotrzebowania.

Odchudza – nasiona chia stabilizują poziom glukozy we krwi i zmniejszają insulinooporność, a te dwa czynniki są bezpośrednio związane z otyłością. Dzięki temu, znacznie zmniejszasz ryzyko wystąpienia chorób towarzyszących „zespołowi metabolicznemu”, czyli nadciśnienia, cukrzycy, miażdżycy.

Szybsze pojawienie się uczucia sytości. Tryptofan to aminokwas, który znajdziesz na przykład w mięsie indyka i w … nasionach chia. Ma on wpływ na apetyt, sen i dobry nastrój.

Wzmacnia serce – szałwia ma korzystny wpływ także na ciśnienie krwi (zwłaszcza u osób z cukrzycą), dodatkowo podwyższa poziom dobrego cholesterolu HDL i obniża cholesterol LDL wraz z glicerydami. Naszym zdaniem, warto po nią sięgać jak najczęściej.

Szałwia na upały?

Szałwia chia pochłania bardzo dużo wody, dzięki czemu nie opuszcza ona żołądka (co prowadzi do tego, że opuszcza ona nasz organizm), a uwalnia się stopniowo. To bardzo dobry sposób na nawodnienie się w czasie upałów. Nasiona można dodać także do płynu wraz z sokiem z limonki.

No votes yet.
Please wait...

← Previous post

Next post →

4 Comments

  1. kati66

    Bardzo fajna sprawa, polecam 🙂

    No votes yet.
    Please wait...
  2. anna36

    To jest pyszne 🙂

    No votes yet.
    Please wait...
  3. wikiCb

    Gdzie można kupić takie nasiona ?

    No votes yet.
    Please wait...
  4. weronika

    Ciekawe informacje 🙂 chyba wypróbuję

    No votes yet.
    Please wait...

Dodaj komentarz