Cholesterol – Kiedy się martwić, że jest zbyt wysoki?

Akceptowany poziom cholesterolu może być różny u różnych osób. Zależy to bowiem od ryzyka, jak bardzo dana osoba jest zagrożona skutkami wysokiego cholesterolu: w szczególności udarem i zawałem serca, miażdżycą naczyń w kończynach dolnych. Cholesterol może bowiem wnikać w ściany naczyń krwionośnych i budować tzw. blaszki miażdżycowe, które zmniejszają światło naczynia krwionośnego i blokują swobodny przepływ krwi.

A ryzyko takie zwiększa się zwłaszcza:

– palenie papierosów;

– bogata w tłuszcze nasycone dieta, tzw. dieta zachodnia;

– tryb życia za biurkiem, telewizorem, brak ruchu, brak uprawiania sportu;

Zagrożeni są szczególnie mężczyźni, osoby które przebyły udar lub zawał albo których krewni mieli podobne zdarzenia chorobowe oraz osoby chore na cukrzycę lub/i nadciśnienie tętnicze;

Te osoby powinny dbać, aby ustabilizować poziom cholesterolu ze względu na niebezpieczne konsekwencje;

Jak obniżać i w naturalny sposób stabilizować poziom cholesterolu?

Po pierwsze zacznij się ruszać. Po drugie- zmień nawyki żywieniowe; Zadbaj o dietę mało tłustą np. Dieta Śródziemnomorska. Jeśli ważysz za dużo zacznij redukować masę ciała. Jedz dużo świeżych warzyw i owoców, unikaj dużych ilości czerwonego mięsa, zwłaszcza wieprzowiny, podrobów, uważaj na zbyt duże ilości sera żółtego, unikaj śmietany, białego pieczywa, ciast słodkości, sztucznych słodyczy oraz całej reszty szkodliwych produktów z Diety Zachodniej. Warto zamienić FAST FOOD NA SLOW FOOD !!!

Cholesterol pomagają obniżyć i regulować rośliny zawierające duże ilości błonnika zwłaszcza warzywa zielone, rośliny strączkowe. Naukowcy cały czas badają jak na zły i dobry cholesterol oraz inne czynnik miażdżycy wpływają naturalne substancje np: orzechy, polikozanole z pyłku pszczelego, sterole roślinne, ekstrakt z karczocha, czerwony fermentowany ryż, inozytol, rdest japoński oraz nienasycone kwasy tłuszczowe i lecytyna; Na pewno warto wprowadzić zmiany diety gdy metabolizm cholesterolu jest zaburzony;

A czy można jeść jajka?

Na ten temat poglądy są różne i zmieniały się na przestrzeni lat. Bogate w cholesterol jest żółtko, białko praktycznie nie zawiera cholesterolu. Natomiast dawka cholesterolu w żółtku nie jest problemem dla zdrowia w porównaniu to przetworzonej żywności. Dodatkowo w żółtku jajka jest czterokrotnie więcej lecytyny niż cholesterolu. Zaś lecytyna wpływa na prawidłowy metabolizm cholesterolu, szczególnie modulując poziom frakcji ,,dobrego,, cholesterolu i trójglicerdów;

Który cholesterol jest dobry a który zły, jak czytać wynik z laboratorium?

We krwi cholesterol płynie związany z różnymi cząsteczkami. Można to porównać do transportu za pomocą różnych środków: pociąg, autobus, samolot, samochód; Część cholesterolu jest transportowana jako związek o nazwie HDL, część jako LDL, jeszcze inna część w postaci trojglicerydów i wreszcie w formie VLDL; W uproszczeniu można powiedzieć, że suma cholesterolu w tych związkach to tzw. całkowity cholesterol- Total cholesterol. I ta liczba może być zbyt duża , bo zwiększa ryzyko poważnych chorób serca i naczyń krwionośnych; Ale nie wszystkie związki transportujące cholesterol są szkodliwe. Istnieje bowiem cząsteczka HDL, która odbiera ten związek z tkanek i przenosi go do wątroby, gdzie zostanie wydalony z żółcią; Pozostałe transportery przenoszą cholesterol do tkanek zaś najbardziej agresywny z nich to transporter LDL. Dlatego utarł się podział ,,dobry cholesterol,, HDL oraz ,,zły cholesterol,, LDL. Warto mięć dużo cholesterolu HDL zaś mniej LDL. Ze zdrowotnego punktu widzenia ważny jest stosunek LDL do HDL. Upraszczając temat cholesterol HDL zostanie usunięty z organizmu wraz z żółcią zaś LDL będzie się odkładał w naczyniach krwionośnych.  Dla utrzymania właściwego metabolizmu lipidów warto do diety wprowadzić naturalne biologicznie aktywne związki których zadaniem jest regulować pracę wątroby i całego układu lipidowego. Do związków tych należą: Błonnik pokarmowy, Lecytyna, Omega 3, Wyciąg z Karczocha, Resweratrol z Rdestu japońskiego czy tez naturalne sterole roślinne i Polikozanole; Warto podkreślić że regulacja metabolizmu lipidów wymaga czasu szczególnie w przypadku regeneracji wątroby to czas ok. 6-8 miesięcy;

CHOLESTER REG

Rating: 4.0. From 4 votes.
Please wait...